Smartphone gaat je helpen met afslanken

0

LIKE op Facebook en blijf altijd op je ideale gewicht!

0212smartphoneKan je smartphone je helpen bij het afvallen? Om meer te bewegen, minder snoep te kopen en gezonder te eten? De onderzoekers van iMinds denken van wel. De truc? Er wordt een 3D-beeld en een simulatie gemaakt hoe je er met minder kilo’s uit zou zien. Die avatars moeten je motiveren om meer aan hun bewegings- en voedingspatroon te werken.

Lees verder onder de advertentie


Een team van onderzoekers verbonden aan de Leuvense en Antwerpse tak van iMinds, een van de Vlaamse strategische onderzoekscentra, gaat in een klinische studie de digitale ‘supercoach’ testen, zo schrijft de Vlaamse krant De Standaard.

160 mensen met overgewicht nemen eraan deel. Van alle proefpersonen maken de onderzoekers een 3D-beeld en een simulatie hoe ze er met minder kilo’s zouden uitzien. Die avatars moeten hen motiveren om meer aan hun bewegings- en voedingspatroon te werken.

Via het onlineplatform en een app op de smartphone worden de deelnemers gedurende drie maanden intensief gevolgd. Een sensor geeft meermaals per dag aan de smartphone door hoeveel ze bewegen. De proefpersonen houden ook bij wat ze eten. En van de degenen die een klantenkaart hebben van Delhaize (een van de industriële partners), wordt doorgegeven wat ze zoal kopen.

Een team van voedings- en bewegingsspecialisten geeft op basis van al die data dagelijks feedback op maat over hoe de deelnemers bezig zijn. Een deel krijgt daarbovenop ook nog persoonlijke coaching.

Projectcoördinator Barbara Weyn zegt in de krant: ‘We vermoeden dat de combinatie van digitale coaching en persoonlijk contact voor de begeleiding op korte termijn als beste uit de bus zal komen. Voor de begeleiding van gebruikers op langere termijn kan de supercoach misschien ook op zichzelf staan.’

Maar het eerste doel van het project is niet zorgverleners te vervangen door een app, zegt Roger Lemmens in De Standaard. Hij begeleidt het project vanuit iMinds. ‘Door de app en het platform kunnen de zorgverleners beter inspelen op de patiënten. In het klassieke traject zien de diëtisten en de patiënt elkaar zelden. De zorgverlener krijgt dan maar een momentopname van de patiënt. Met een app kan continu worden bijgehouden hoe het gaat.’


Deel op

Over de schrijver

Reageren niet mogelijk